Annick

Terug thuis heeft Annick afspraak gemaakt in het Imldaziekenhuis  Bonheiden voor hhar gebroken kuitbeen . Blijkbaar had ze de verkeerde Brace aan , een Brace die de knie goed beschermd maar hier moet de voet beter berschermd zijn . "Misschien docterspraat ikke beter "

Op donderdag 12 september hebben ze haar plaaster verweiderd , maar ze vrezen voor haar tenen , ze kan haar dikke teen niet bewegen , totaal niks . wachten volgend onderzoek EMG eind september

16 augustus

Liverdun

We zijn hier weer Pont -A-Mousson het was weer volzet . Dus zijn we naar Liverdun  gereden .

Een camperplaats voorbij de camping naast de Moezel . Een heel mooie prachtige stille plaats waar je alleen last kan hebben van de plaatselijke picnikkers stilte en rust . Het dorp zelf is aan het leeglopen voor werkgebied.

mont blanc en onze MH

15 augustus

Ik had de keuze , of over de siant Bernard (ik had al voor Zwitserland al betaald ) ofwel direct over Frankrijk . Ik koos voor de Mont Blanc tunnel . De peage naar de Mont Blanc een stuk van 31 kmwas 61.40 euro dat is 2 euro per km en voor de tunnel 48 euro  ,  diefstal anders kan ik het niet noemen  . Italiaanse zijde ben ik nog altijd Vrachtwagen met aanhangwagen aanzien (aanhangwagen dubbele as is hier goed doorbetalen )

14 augustus

Weer naar huis

Vandaag zijn we naar Aosta gereden . De peagekaart werkte niet en de drukknop gebruikt . Ik melde dat ik van Milaan over Turijn reed dus peage 53.70 euro betaald . Ikke grote leugenaar wij moesten peage betalen van Pisa en dat zou meer dan 145 euro geweest zijn . De camperplaats in Aosta is alleen maar goed om door te trekken . Heeft wel een loos en waterplaats een wc , maar de plaats zelf parkeren en geen campinggedrag . In aosta zijn we uit gaan eten in restaurant " Osteria La Vache Folle" Aparte stijl hier zou ik nog eens komen eten helaas dat de omgeving niks mooi is .

Sasso corbo

Sasso corbo met zicht op zee

13 augustus

Met de motor gaan winkelen in Arcidosso . In de Conad deze is een hele dag open . De meetste winkels hier sluiten om 13 uur en zijn pas om 17 uur weer open . een lange siasta . Ik heb dan ook een door het centum van Arcidosso gewandeld . Een van de mooiste dorpen in deze streek . Ook een typisch oud toscaans dorpje met zijn stijle kronkelige  straten , trappen .

warmwaterbronnen

Ik ben ook met de motor naar een warm waterbron gereden in Saturnia "Cascate del Mulino" . Het is gratis dus als je en plekje en rust wil moet je beter hier komen als de Italianen gaan eten dus na 19 uur . Ik  ben hier ongeveer 16 uur en je kan nu op de koppen lopen . Het water ruikt sterk naar de zwavel .

12 augustus

Een mooie en minder bekend stadje is Castel del Piano .

Ik moet hier toch zijn om medische gegevens op CD van Annick te halen . En heb dan ook eens door het centrum gewandeld .Een typisch toscaans oude stad met smalle overbebouwd stijl . In een bar bij de kerkplein heb ik een kanstanje bier gedronken . Op het tiket staat "Birra Amiata " geliefd bier , ik heb het met liefde leeggedronken.

S'avond op de kamping heeft Domenica een lekker menu klaargemaakt .

een Ape getuund met brede banden en spioler

11 augustus

Cipresbomen

Sommige lanen zijn  langs bijde zijde met cipresbomen . Deze bomen kunnen tot 60 meter hoog groeien . En volgens oude verhalen verbind een cipresboom de aarde met de hemel

Sorano

Sorano is een onbekend maar een van de mooiste dorpje in toscane . Opgenomen in het werelderfgoed van de unesco . De grote reden is dat Sorano afgelegen ligt van de toeristische wereld en hier in Toscana 30 km is 1 uur rijden . Hier is geen 20 meter rechte baan . Tof dan is het hier geen overompeling en kan je rustig genieten van het dorpje . Mooie oude stijl en plots loop je boven de daken . Annick was niet zo snel als ik , trappen deed ze ook niet . Heb ik dan alleen naar boven gewandeld en terug . Samen hebben we nog iets gaan drinken in de bar voor het dorp .

Bomma wil je tegen Annick is zeggen dat ze hare brace moet aandoen . Ze luisterd niet naar mij en en een gebroken kuitbeen moet nog altijd ondersteund worden

10 augustus

Appart

Annick is een hele dag aan de mh blijven zitten .

Ik ben met de fiets een toerke gereden van 99 km met 2357 hoogtemeters . Heb naar een skigebied "Pianello Vetta" daar staat een bord 1720 m hoogmaar volgens Strava 1650 meter boven de zee . De route was gevaarlijk maar het Zuid Toscaans landschap was prachtig .

ski piste

oude mijn

wasplaats

9 augustus

Wijn proeven

Vandaag was het een excursie vanuit de kamping , wijnproeven .

Een familiaal kleine bio wijnboer , die zijn tafel dekt met gerookte ham en everzwijn , meestal zelf gemaakt en sneden brood en zelf gekweekte olijfolie van de eerste pluk hier op tafel  .

We zijn met 6 koppels en Domenica die de excursie leidde en voor het vervoer zorgde . Domenica heeft ook als tolk het voor iedereen geweldig gedaan . Dank u Domenica voor deze mooie excursie en wij doen het zeker terug

8 augustus

Annick heeft en hele dag aan de mh in een stoelgezeten , ik ben met de moter naar Castel del Piano gereden om boodschappen . Onderweg een beetje genoten vn het Toscaans landschap en na het winkelen een biertje op de marktplein gedronken . Ik kon het niet te lang rekken ik had nog vlees in de kofferbak van de moter en het was een warme dag dus snel naar de kamping . s'Avonds zijn we op de kaming gaan eten , het is hier zoals een familietafel en op zijn italiaans . 2 maal per week kookt Domenica voor iedereen (die zich inschrijft) een heerlijk menu . Als enige belg hadden we toch het geluk om een gezellig gezelschap aan ons tafel te hebben

7 Augustus

Annick moet vandaag naar een ortopedie in Castel Del Piano . En Bas heeft weer met ons gereden en voor ons en de orthopeed een goede communicatie geholpen .

Een gebroken Kuitbeen ? De plaaster is er af en we zijn een brace gaan kopen .

Morgen verhuizen wij korter bij een sanitaire blok op de kamping

Wij weten niet wat we kunnen doen dan buiten een groot dank u te zeggen aan Bas en Domenica voor ons vervoer , ons bijstaan voor een goede communicatie en een oplossing op de kamping zoeken om het Annick komfortabel te maken .

Gebakken aardappeljes , ui en balletjes in tomatensaus op de BBQ

6 Augustus

Gestrand

Wij zij naar Petricci gereden , een Klein dorp in zuid Toscana op een klein naturistenkamping Sasso Corbo . Groot van terrein met 40 heel grote plaatsen en vriendelijke Nederlandse eigenaars . Alleen heel moeillijk bereikbaar .

Wij zijn hier juist een half uur en Annick heeft een verkeerde beweging gemaakt en is verkeerd gevallen . Een vriendelijke Nederlander Andries heeft met zijn auto ons naar en eerste hulp post in Castel del Piano gereden . Nogmaals dank u Andries .

Annick is vrij snel geholpen geweest . Gebroken onderbeen en been in de plaaster . Bas De kamping eigenaar is ons komen ophalen en omdat hij goed italiaans kan heeft hij nog eerst inlichtingen gaan vragen voor we terugreden .

5 augustus

Cinqeu Terre

Met de moter tot Manarola gereden . Manarola is het oudste dorp van Cinqeu Terre . Van hieruit hebben wij een wandeling gemaakt tot Riomaggiore en terug . Normaal zijn de wandelpaden van dorp tot dorp zwaar maar heel mooi deze was de minst schoonste wandeling en de kortste .

4 augustus

5 gronden of 5 dorpen een unesco beschermd gebied dat vernield word door massa toerisme . Je kan deze dorpen bezoeken met de trein (door tunnel) of via een voetpad altijd zicht op zee en tussen de olijfbomen .

Via de weg is het moeilijk bereikbaar . Door de vele grondverschuivingen , smalle wegen. De dorpen zijn autovrij en pakeren voor het dorp is moeilijk . Met de motor of scooter kan je tot vlak voor het dorp rijden en een parkeerplaats vinden .

Wij rijden er met de motor en ja smalle wegen , soms asverschuiving in de weg of een deel weggezakt in de afdaling , geen 20 meter rechte baan en heel heuvelachtig maar prachtig .

Vandaag hebben we Monterosso en Venazza bezocht

3 Augustus

S'morgens vertrokken , via de Simplonpas en wij hebben de trein genomen , eens iets anders .

Over Millaan naar Cinqeu Terre

Komen we daar eens een bemande peage plaats tegen , juist een lang stuk ong 180 km na Millaan , worden wij aangerekend als klasse 4 (omdat wij mh plus aanhangwagen is 4 assen ) 3.80 euro per 10 km  voor een vrachtwagen met aanhangwagen ok maar een gewone mh met een dubbelasaanhangwagen , goed doorgerekend .We gaan een beetje moeten uitkijken .

Vandaag in Lavento op camping 5 terre   toegekomen . Kleine plaatsen en voor een grote plaats betaal je iets meer . Je staat onder de bomen , in de zomerse zon is dat goed meegenomen maar geen tv dan .

2 Augustus

Zwitserland

Omdat de Gottartunnel een file had besloten wij om er een uitstap van te maken .

We zijn dan maar gaan overnachten in Leuk iets voorbij Sion op kamping  Gemmi

1 Augustus

Onze vakantie is al bijna een week bezig , maar onze mh is verkocht en de nieuwe is al meer dan een maand vermist , maak dat de katten wijs .

Vandaag onze nieuwe mogen ophalen in Temse

Een Possl Summit 600 plus ,hopelijk is hij even betrouwbaar als onze vorige

De Sunlihgt heeft 7 jaar  voor ons gereden en in die 7 jaar enkel een kraan (bevrozen geweest ) en een waterpomp van 35 euro .

Thuis direct de mh volgeladen hopelijk zijn we niets vergeten en na het avondeten vertrokken

Onze eerste halte was voor Nancy Bij Liverdun , een camperplaats bij een zijtak van de Moezel . een rustig plaats op wandelafstand van het dorp