Eindelijk een nieuwe uitstap

normaal was het Petricci maar om redenen kiezen wij een plaats om op alle momenten terug snel naar huis te kunnen.

Dus Frankrijk oesters mosselen Palourdes ?

Zaterdag 28 juli , Saint-Valerie-Sur-Somme

Eerst schoonpapa bezoeken .

daarna vertrekken naar Saint-Valerie-Sur-Somme.

Samen met Le Crotoy gelegen aan de Baai de Somme , zowel voor belgen als Nederlanders  voor een verlengd weekend een aanrader .

2 camperplaatsen in Le Crotoy , beide zandgrond en redelijk parkeer er maar op los .

1 camperplaats in Saint-Valerie-Sur-Somme , een camperplaats Grind (fijne steentjes) en ordelijk parkeerplaatsen . Voor ons gewoon een tussenstop , proper en ordelijk , alleen kiezelgrond - die is iets afgelegen maar nog op wandelafstand van het dorp . proper en veiliger

Regen

omdat het morgen regend in Normandié en Bretanié rijden we door naar ill De Ré

Zondag 29 juli 2018 Ill De Ré

S'avonds ongeveer 19.30 uur toegekomen , een dikke merde , 6 kampings rijden we langs  "volzet " of en de receptie was gesloten  . Maar net aan de uitgang "brug" van het ijland de laatste camperplaats .

Smalle plaatsen ,  maar beter iets dan niets .

Het eiland is prachtig om te fietsen , wij deden 2 toeren en hebben mooie dorpen tegen gekomen

La Flotte

La Flotte is het oudste dorp op dit eiland en meestal kan er hier veel wind zijn . Maar nu niet , Het heeft ook een marktplein in middeleeuws stijl en prachtig stijl aan de haven

Saint-Martin-de-Ré

Een dorp met dezelfde karakter als La Flotte en Loix

zowel De vesting en haven is onderdeel van de werelderfgoedinschrijving

Loix

Een mooi dorp dat je met de fiets als eindoel moet doen .  Je moet  door de zout pannen rijden . er is geen auto in de buurt . En typisch ill De Ré de fietsen hebben een mooie fietspad . gezellig voor familie fietsen niet voor koersfietsen .

Vuurtoren

Is het uitertse punt van het eiland mooi uitstap maar onderweg is het mooier

Eiland is mooi om te fietsen

Wij hebben 2 routes gemaakt , 1 naar de vuurtoren en 1 naar Loix . bijna alle fietsroutes hier gaat over fietspaden , meestal afgelegen van de auto's .

Loix

Vuurtoren

Bijde rijden door zoutpannen , La Flotte , St-Martin -de Ré , Loix of vuurtoren

1 augustus ill Noirmoutiers

Ill Noirmoutiers is een eiland net voorbij Saint-Naziers .

Een eiland kan je het niet noemen omdat je als het laag water is door de zee kan rijden via "Pas de Gois " , maar sinds 1971 werd er een brug aangelegd

Ill Noirmoutiers is ook bekend aan Coks en Palourdes . Palourdes , eet je als oesters

(ecxuses niet op de datum kijken )

Pas de Gois : Alleen als het laag water is kan je door de zee naar het eiland ill Noirmoutiers rijden

BBQ

Als het water laag is ga je de zee in , zoeken naar palourdes coks en na stormweer mosselen .

Maar deze zomer geen storm geen mosselen  dus Coks

4 Augustus Saint-Jacut-de-la-Mer

Via binnewegen zijn we naar Saint-Jacut-de-la-Mer gereden . hoewel we al voor 16 uur hier zijn alle campings weer volzet .

Op deze camperplaats nog een plaats vrij aan de ingang de volgende dag hebben we een betere plaats genomen . 2 dagen heeft de automaat niet gewerkt dus vanaf maandag namiddag betalen .

Mooie plaatsen , geen electriciteit .

St A Chapitre II

De mh staat al op zijn plaats en nadat onze tuinset juist geinstalleerd is , gaan we het dorp verkennen . We komen uit bij St A Chapitre II , een gezellige lounge bar met een terras . Uitbaatster een ex collega van Annick serveerd hier lekkere coctails en enkele Belgische bieren

Dinard eerste fietstrip

Eerst naar Saint-Briac-sur-Mer , we merkte dat we op een fietroute zaten naar Dinard .

Saint-Briac-sur-Mer is een mooi dorpje ik heb alleen foto's in de baai

Dinard ik had meer verwacht

Dinard

Zonnepaneel

En omdat Annick hare elektrieke fiets moest opgeladen worden komen we tot de ontdekking dat de zonnepaneel niet veel oplaad . Een kleine 15 ampere per dag , normaal had dat bij dit mooi weer 40 à 45 ampere per dag . Dan hebben we besloten onze compressor coolbox uit te schakelen en alles in de mh ijskast te houden . dan kon Annick enkele keren haar fiets een beetje opladen .

Zee

In Saint-Jacut-de-la-Mer toen het water net aan het wegtrekken was ben ik gaan wandelen door het strand en een beetje zoeken naar coks . Amai hier vind je er heel veel , en ook een grote palourd heb ik mee genomen .

Die Palourd  daar zat veel vlees in en de coks klaarmaken lekker

Saint Malo

Deze fietstrip ging naar Saint-Malo

Ook zoveel mogelijk de fietsroute naar Dinard en dan via de brug naar Saint-Malo . Levensgevaarlijk was dat . via een expresweg 2X2 vakken , geen fietspad . Op de terugweg gaf een tomtom auto gps dat er een boot vaarde tussen Saint-Malo en Dinard (schandalig dat geen enkele fiets gps dat weet)

Saint-Malo : een stad gebouwd om zich te kunnen verdedigen tegen de Noormannen en later andere aanvallen van uit de zee . Het is ook lang een thuishaven geweest van pirateschepen die in opdracht van de koning andere schepen plunderde . De vesting 1.8 km rond de stad is bezienswaardig . De binnestad en zeker het oude gedeelde is mooi om rond te wandelen .

Toen wij rond de middag in een retaurant gingen eten verschoten wij ons dat bord leeg de rekening direct op tafel lag . Betalen direct geld weg . Het eten was wel lekker

7 augustus Dinan

Voor we afzakken rijden we nog eerst naar Dinan . Een oude stad met nog een deel de stadwallen . Het mooiste is de weg van de stad naar de haven "Rue du petit Fort" een Steile kassei weg met mooie vakmanshuisen in Romaanse stijl . Boven aan het centrum hetzelfde stijl met vele handelaren en een klooster .

Le Mont-Saint-Michel

Le Mont Saint Michel is een van de grootste toerisische trekpleister .

Op 3 km voor Le Mont heb je een grote parking voor auto's en grote voor campers . Er rijd een gratis pendelbus maar wij gaan te voet , een schoon wandeling . Het is er altijd veel te druk .

Le Mont Saint Michel is een abdij complex . onderaan vele vakwoningen en boven de abdij .

Le-Vivier-sur-Mere

Omdat de Mobilhome parking aan Le Mont Saint Michel een grote maar in de buurt geen enkel voedingswinkel of bakker was zijn we terug richting Cancale gereden . En getopt in Le-Vivier-sur-Mere . Een mooi camperplaats maar s'nachts was het redelijk druk in de haven .

S'morgens heeft Annick naar de bakker geweest en dan zijn we maar naar huis gereden . Wij moeten nog verbouwingen doen aan ons huis maar kijken uit naar onze volgende uitstap